maandag 20 april 2015

Fibro fog



Ik heb weleens van die weken dat ik blij ben dat mijn hoofd vastzit omdat ik die anders nog zou vergeten. Deze week was een van die weken. En iedereen vergeet weleens iets maar dit is echt super irritant, fibro fog oftewel vergeetachtigheid. Hoe vaak ik afgelopen week iets vergeten ben is echt ongelooflijk maar vooral ook heel erg vervelend. ’s Ochtends als ik mijn oudste zoontje naar school heb gebracht loop ik op de weg naar huis langs de supermakt. Bijna dagelijks ben ik thuis gekomen dat ik weer een boodschap vergeten was. Nu hoor ik iedereen al zeggen, waarom maak je dan geen boodschappenlijstje, ik zal vertellen dat heb ik wel gedaan, maar ook dan vergat ik nog regelmatig iets omdat ik het vergeten was op het boodschappenlijstje te zetten, hihihi handig he?!

Maar ik had ook een helder moment, ik had een boodschappenlijstje gemaakt, (gelukkig was deze niet erg lang) en ging dus boodschappen doen, maar ben het lijstje kwijtgeraakt of misschien wel vergeten ;), hoe dan ook ik had geen lijstje meer. Het vervelende was dat ik thuis al mijn hoofd had zitten breken om dat lijstje te kunnen maken en nu stond ik dan in de winkel zonder lijstje en in eerste instantie geen idee meer wat ik erop geschreven had. Maar toen ik me uiteindelijk (nadat ik maar eerste de lege flessen had ingeleverd) me herinnerde wat er bovenaan het lijstje stond, kon ik me de rest ook weer herinneren. (het was net dat spelletje van omroep Max, geheugentrainer).

Het toppunt van vergeetachtigheid was toch wel, toen mijn moeder en mijn oma op visite kwamen bij ons. Mijn moeder was samen met mijn oma wezen winkelen en hadden ook spulletjes voor de kinderen gekocht (doen ze regelmatig hihih) en kwamen deze natuurlijk afgeven. Mijn moeder zou mijn oma weer naar huis toe brengen, en ik had besloten om mee te rijden samen met mijn dochtertje. Zij was namelijk moe maar kon haar slaap niet pakken en ik had de stille hoop dat ze in de auto in slaap zou vallen. Maar goed, hier komt het, we willen dus in de auto stappen maar de autostoeltjes stonden er nog in dus die ging mijn moeder even bij thuis binnen zetten, zij had de tassen met alle andere spullen die zij gekocht hadden achter de auto gezet, eigenlijk om die in de kofferbak te leggen. Maar op een of andere manier na het binnen zetten van de autostoeltjes vergeten we allemaal dat die tassen nog niet in de kofferbak waren gezet. Gelukkig is de beste vriendin van mijn moeder mijn buurvrouw en zij had de tassen zien staan. Zij belde ons op, met de boodschap waar jullie auto net stond daar staan nog tassen op de parkeerplaats. OEPS L, de buurvrouw heeft de tassen naar binnengehaald en wij zijn meteen rechtsomkeer richting huis gereden. Stiekem hebben we in de auto er wel hard om kunnen lachen.

Helaas gaat fibro fog wel iets verder dan alleen een boodschap vergeten, soms kan ik ook niet op woorden komen. Als ik echt niet op het woord kom gebruik ik een ander woord, maar dit is wel heel lastig. Ook als ik een verhaal zit te vertellen dan moet ik echt mijn aandacht erbij houden anders ben ik kwijt wat ik wilde vertellen. (en voor de mensen die mij kennen, die weten dat ik een verhaal bijna letterlijk woord voor woord kan navertellen).

Gelukkig weet ik dat in mijn geval fibro fog vaak samen gaat met een slechte week. Afgelopen week was voor mij een slechte week, extreem veel spanning in mijn nek en schouders en dat gaf ook hoofdpijnen. Dus wanneer ik weer beter in mijn vel zit, weet ik dat de mist weer optrekt.

Soms word ik wel boos of verdrietig of ben ik misschien ook wel teleurgesteld dat ik dan zoveel dingen vergeet, ik kon altijd goed leren en nu moet ik soms zoeken naar woorden. Heel frustrerend. Dit is dan misschien een van de dingen van fm die ik nog niet geaccepteerd heb. En eigenlijk weet ik ook wel dat het geen zin heeft om me boos of verdrietig te voelen omdat het op dat moment de situatie niet veranderd, maar soms lucht het wel even op. En zet het me weer met beide benen op de grond en weet ik dat het wel weer beter zal gaan.


Ben ik nog iets vergeten te vertellen? Nee volgens mij niet ;).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten