dinsdag 28 april 2015

Kleine aanpassingen, groot verschil

Regelmatig denk ik wel eens, ik zou zo graag mijn oude ik terug willen, weer alles kunnen zoals ik dat voorheen deed. Niet meer dagelijks pijn hoeven lijden, me niet meer schuldig hoeven voelen als ik met de kinderen iets niet kan doen, niet iedere keer mijn rug helemaal los moeten laten maken bij de fysio en niet dagelijks berg op, berg af. De realiteit is helaas anders.

Maar zoals ik een aantal weken geleden in het item Acceptatie al zei, ik ben niet van plan om mijn hele leven te laten leiden door fm, de invloed en impact van fm is heel erg groot, maar ik pas ervoor dat fm de baas over mij is.

Ik ben dan ook opzoek gegaan naar aanpassingen die voor mij een verschil kunnen maken en dat kunnen grote maar ook kleine aanpassingen zijn. En ondanks dat een groot gedeelte van de aanpassingen noodzakelijk zijn en misschien niet altijd even leuk, toch zorgen ze ervoor dat ik een zo ‘’normaal’’ mogelijk leven kan leiden. We gaan onze tuin aanpassen, het onderhoudt van de tuin wordt voor mij te zwaar, dus hebben we besloten er meer kunstgras in te leggen, hebben de kinderen er ook meer plezier aan. En mettertijd willen we ook de tuintegels vervangen, voor grotere (minder voegen ;) ). In mijn keuken heb ik de keukenkastjes anders ingedeeld, zodat ik bijvoorbeeld de borden, die vaak best zwaar zijn, niet zover boven mijn macht hoef te tillen. Op de badkamer heb ik langs ons bad een krukje staan zodat de instap in het bad niet zo hoog is. En als ik echt een slechte dag heb zet ik een krukje in het bad neer zodat ik zittend kan douchen. Verder staat er bij ons op de badkamer een stoffen wasmand, waar alle was in verzameld wordt, en pas op zolder waar de wasmachine en droger staan verdeel ik het. Maar omdat wasmanden behoorlijk zwaar kunnen zijn, tilt mijn man deze meestal. Bij de wasmachine en droger (die overigens naast elkaar staan), heb ik ook een krukje staan, op deze manier hoef ik niet zo krom te staan met de was uit de machines te halen of van de wasmachine in de droger doen. Dit zijn aanpassingen die voor de buitenwereld niet echt zichtbaar zijn, want deze aanpassingen zijn voor mij gewoon een deel geworden van hoe ik leef en ik mijn huishouden run. Maar er zijn ook aanpassingen die groter zijn, bijvoorbeeld een fiets met trapondersteuning. En ondanks dat ik altijd heb gedacht dat hoef ik niet te hebben, ben ik echt suuuuuuuuuper blij dat ik een fiets met trapondersteuning heb, nu kan ik voor een overgroot gedeelte weer ongestoord gaan fietsen. De aanpassing waar ik zelf wel even aan moest wennen was het boodschappenwagentje (die je tegenwoordig in allerlei leuke kleuren hebt en met allerlei verschillende prints). Ik ben 28 en dus vond ik mezelf nog te jong voor zo’n boodschappenwagentje. Maar goed aan de andere kant heb ik wel chronische ziektes waaronder dus fm, en eerlijkheidshalve daar ben ik misschien ook wel te jong voor, maar ja het is zo als het is. En nu kan ik natuurlijk heel trots gaan lopen doen en denken ik gebruik geen boodschappenwagentje maar gewoon boodschappentassen. Met als gevolg dat ik met het dragen van de boodschappentassen helemaal afgepeigerd thuis kom en pijn aan mijn schouders en rug, terwijl nu ik mijn trots opzij heb gezet en het boodschappenwagentje gebruik, het me bijna tot geen moeite meer kost om de boodschappen thuis te krijgen. En van de week stond een man in de supermarkt mij wel heel raar aan te kijken, inderdaad zo van, jij bent toch te jong voor zo’n boodschappenwagentje. Maar toen dacht ik bij mezelf, jij kijkt maar, maar voor mij maakt dit het verschil en hoef ik thuis niet met heel veel pijn de boodschappen uit te pakken.


Dus de aanpassingen die ik gedaan heb, groot of klein, voor mij zijn ze fijn!


Nu ben ik wel benieuwd of jij ook aanpassingen hebt gedaan in verband met je fm, zo ja welke zijn dat? Laat het mij weten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten