maandag 10 augustus 2015

Sporten

Wanneer je fm hebt blijft sporten denk ik altijd een moeilijk onderwerp, kan het namelijk wel of juist niet. Als het niet kan dan zal je op een of andere manier je lichaam toch op conditie moeten houden en zorgen dat je spieren niet teveel verslappen. Maar als het wel kan, ja dan bouw je misschien wel wat conditie op en worden je spieren misschien wel sterker maar daar staat ook tegenover dat je vaak erge spierpijn hebt. En dit dagenlang met extra pijn moet bekopen. Erg lastig!!!

Sporten was voor mij altijd iets vanzelfsprekends, op school deed ik aan alle denkbare sporttoernooien mee en in mijn vrije tijd deed ik hockeyen 3x per week. Ik vond dit geweldig. Helaas kwam voor mij aan sporten een einde toen ik een fikse knieblessure opliep tijdens een hockeywedstrijd. Jarenlang had ik niet meer gesport en uiteindelijk op het HBO ben ik gaan fitnessen, dingen zoeken die voor mij wel werkten. En later ben ik ook met een vriendin gaan hardlopen, super slecht voor mijn knie natuurlijk ondanks dat ie helemaal ingetaped zat.

Nu ik fm heb denk ik soms dat sporten er voor mij niet meer in zal zitten. Iets waar ik behoorlijk van baal. En eerlijk is eerlijk het zit hem natuurlijk niet alleen in het hebben van fm, door ook andere klachten waaronder mijn bekkeninstabiliteit is het gewoon lastig. Ik moet met zoveel dingen rekening houden. Omdat ik uiteindelijk na mijn zwangerschap wel weer zou willen doen aan beweging (en dan heb ik niet over achter de kinderwagen lopen en achter de kinderen aan ‘’rennnen’’ ;) ), overleg ik regelmatig met mijn fysiotherapeut wat op dat moment voor mij wel of niet haalbaar is.


Voor nu houd ik het bij fietsen en wandelen om toch beweging te krijgen en tijdens de zwangerschap mijn lichaam op conditie te houden. En volgend jaar zie wel of ik iets weet te vinden wat ik kan gaan doen. Maar ook al ga ik sporten ondanks mijn fm, ook voor dan geldt ga niet over je grens heen.


1 opmerking: